La rel de l'arbre és una roda

Any
2016
Classificació
Instal·lació amb projecció: HDV Pro color i àudio
Materials
Projecció en bucle
Vídeo amb dues pantalles
Fotografia i text imprès
Mesures
es projecta en bucle
Durada
0:12:47
Descripció

Pla fix d'un bosc d'alzines amb alguns arbres que ballen les paraules cantades de Llull. I pla fix dels cantadors.

Els textos cantats de Llull han estat seleccionats per Perejaume i adaptats amb una harmonització musical de Jaume Ayats. Es tracta dels fragments: del Llibre de Gentil, "Sant Gil"; de Començament de medicina, "Miserere d'Àger; d'Arbre Exemplifical, "Goigs de la Mare de Déu del Roser"; d'Arbre de la Ciència, salm "In exitu Israel", segons els cantadors del Pallars Sobirà.

En una vitrina, una fotografia d'en Joan Estrada de Taradell amb un carro carregat de feixos per escalfar el forn de pa (1951) i el següent text de Perejaume:

“La raïl de l’arbre és una roda”. Aquestes vuit paraules de Ramon Llull apareixen en el llibre Començament de
medicina. La sintaxi de tota l’obra de Llull és veritablement forestal, tant per la figura repetida d’arbre amb què
imatja i branca els diversos coneixements, com per la manera i la ufana amb què s’hi arboren tota mena de
connexions i demostracions analògiques. Si hi ha dos elements constitutius en el sistema d’argumentació de l’Art,
aquests són sens dubte: les derivacions en branca i les combinacions en roda – figures giratòries, emmirallaments,
cercles relacionals.
Certament, L’Art s’arbra i roda, tota ella. Per això, la possibilitat de rodar-hi d’arrel resulta tan meravellosa com
pràctica. Només així, la coreografia dels arbres, la claredat mecànica de les raons i el desconcert que tot plegat
pugui suscitar, arriben a ajustar-se a una possible pretensió general de plantar tots els arbres en roda en tant que
línies convergents o divergents d’una mateixa esfera.
No cal dir que, en un bosc d’ara, els arbres broten tal com s’ofereix qualsevol llibre de Llull a ser rellegit. Però si
una imatge il·lustra bé les vuit paraules de la frase, aquesta no és altra que la del carro carregat de feixines, amb la
mula davant, la roda al mig i en Joan Estrada que en subjecta el lligat de darrere estant. La foto és presa a Taradell
l’any 1950.

  • Cantadors: J. Ayats, S. Bardolet, P. Blancafort i J. Pieres
  • Producció: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, CCCB
  • Gravat a la Sala Abacial del Monestir de Pedralbes el 22 de març de 2016
  • So directe: Eric Arajol
  • Rodatge i postproducció: Wasabi Produccións S.L.
Localitzacions
Col·lecció de l'artista
Estudi Perejaume
Publicacions principals/Catàlegs
LA MÀQUINA DE PENSAR. RAMON LLULL I L'ARS COMBINATORIA
ISBN
978-84-9803-744-9
Any
2016
DIA-LOGOS Ramon Llull's Method of Thoudhy and Artistic Practice
ISBN
978-1-5179-0609-2
Any
2019
Exposicions
LA MÀQUINA DE PENSAR. RAMON LLULL I L'ARS COMBINATORIA
Tipus exposició
Col·lectiva
Any
2016
Localització
CCCB
DIA-LOGOS Ramon Llull's Method of Thoudhy and Artistic Practice
Tipus exposició
Col·lectiva
Any
2019
Localització
Center for Art and Media. Karlsruhe, Germany.